< september 2023 >
|
blog WAUW: De juiste reactie op de effecten van COVID-19

Er zijn helaas vele bedrijfstakken die door de moeilijkste periode gaan die ze ooit hebben gehad, dit leidt helaas tot veel verliezen of zelfs faillissementen. Wij leggen via deze blogs uit wat de ontwikkelingen zijn van zoekgedrag in de verschillende branches en wat je eraan kunt doen om er toch zoveel mogelijk uit te halen.
Effecten op de branches
Reisbranche
Dit is toch wel de hardst getroffen branche tijdens deze pandemie, doordat veel landen hun grenzen sloten, lockdown hebben en al het vliegverkeer stil ligt, kun je de zomervakantie dit jaar wel vergeten. Daarbij komt kijken dat het verplicht is om 2 weken in quarantaine te gaan op een bestemming of bij thuiskomst. Deze onzekerheid in de reisbranche zorgt voor een daling in de zoekopdrachten tot wel 90% minder dan vorig jaar.
Hierdoor kiezen mensen er liever voor om in eigen land op vakantie te gaan of dagjes uit te gaan.
Retail
De retail is een sterkere branche tijdens deze crisis. Doordat mensen veel thuis zitten, zullen zij als vermaak online inspiratie opdoen en meer online bestellen. Producten waar vooral meer op gezocht wordt zijn persoonlijke verzorgingsproducten zoals tandenbleeksets, wax- en haarproducten. Ook worden er meer bestellingen gedaan in huidverzorging en haarverzorging.
Zo is er een toename van 36% in zoekopdrachten naar haarkleurmiddelen en 118% meer klikken te zien. Bij persoonlijke verzorgingsproducten 79% meer zoekopdrachten en maar liefst 146% meer klikken.
Autobranche
Er werden een tijdje veel minder auto's verkocht, door het lage consumentenvertrouwen. Toch is er te zien dat consumenten online kijken naar auto's, ook al zit het maken van proefritten er niet in, stegen de aankoop aanvragen in maart en april toch. Echter blijft er veel onzekerheid en ontstaat er meer werkloosheid, grote investeringen zoals auto's zullen er toch niet bij iedereen in zitten.
Zoektermen met de intentie om nu te kopen of te leasen nemen toch wat toe omdat er nu veel aantrekkelijke aanbiedingen zijn. Zo worden consumenten nu meer getriggerd, ook wennen mensen eraan dat zij auto's waarschijnlijk online moeten kopen. Er is dan ook 59% stijging te zien in zoektermen als online aankopen van een auto.
Een aantal trends in de auto-industrie:
- Duidelijkheid scheppen aan de klanten wordt steeds belangrijker. Zeker als de showroom geopend is.
- Mensen zijn meer op zoek naar dealers of specifieke modellen auto's in de buurt
- Klanten zijn op zoek naar betaalbare voertuigen, zoekopdrachten gestegen met 85%
- Vragen over leasing met 51% gestegen
- Niet alleen de verkoop van auto's heeft een verschuiving gezien, ook de autoverzekeringen zagen een verandering in de mogelijkheid om hun premie te verlagen. Zo is nu het juiste moment voor verzekeraars om verzekeringen aan te bieden die betaalbaar zijn of waar de prijs vergeleken kan worden.
Gezondheid
Veel mensen zijn dagelijks op zoek naar informatie over het virus en over het vaccin ervoor.
Daarnaast wordt er veel gezocht op:
- Symptomen
- Behandeling
- Vragen over de effecten op aandoeningen als astma en roken.
- Ook was er een grote stijging te zien in de verkoop van maskers, desinfectiemiddelen en handgels.
Aan zoekopdrachten is te zien dat er bij de zoekopdracht naar een vaccin bij 21% een coronavirus geretardeerde term bevatte. Daarnaast wordt er 3 keer meer gezocht op depressie en 2x meer op angsten.
4 tips om erop te reageren
Het is natuurlijk belangrijk om deze trends te volgen en wat te doen met jouw zoekwoorden. Daarom geven wij wat tips om toch zichtbaar te zijn.
Wees zichtbaar
Juist in deze tijd wanneer consumenten zich meer online oriënteren dan anders is het belangrijk om zichtbaar te zijn. Zo nemen de zoekopdrachten in bepaalde branches veel toe. Wel is het goed om rekening te houden met het aankoopproces, welke langer duurt. Er wordt meer onderzocht tussen meerdere opties.
Pas je KPI's aan
Je gestelde kpi zullen in de afgelopen maanden erg veranderd zijn, dit kan negatief maar ook positief. Toch is het goed om na te denken over of de huidige methoden de organisatie verder schaden of misschien toch helpen. Het feit dat consumenten niet meteen op aankoop over gaan is een belangrijke. Daarbij kun je je beter richten op bezoekers die al verder in het proces zijn en je daarbij optimaliseert richting meer directe conversies. Dit kan door de voordelen die uw bedrijf biedt nog meer te benadrukken.
Update je berichten
Zorg ervoor dat je berichten up-to-date zijn, zo heeft iedereen wel stress en het is juist nu belangrijk om na te denken over uw berichten in advertenties en afbeeldingen. Zo kun je een aantal vragen stellen:
- Komen de berichten over met de huidige situatie?
- Is de advertentie relevant?
- Controleer de call to actions op relevantie
- Gebruik highlight extensies om uw aanpak als bedrijf te benadrukken, denk aan contactloze levering of extra aanpassingen in de winkel.
Verander de aanpak
Denk na over de aanpak van uw bedrijf in het ‘'nieuwe normaal''. Wat zijn de ontwikkelingen in jouw branche, openen zij de winkel bijvoorbeeld weer.
Weten wat de beste aanpak voor jouw bedrijf is?
Het is belangrijk om in deze tijd te reageren op deze ontwikkelen, omdat het toch in alle bedrijven wel speelt. Wie weet liggen er toch kansen, wij weten zeker dat er op online gebied nog genoeg te behalen valt.
Weten hoe? Neem contact met ons op!
Door Lotte Mannens / Digital Marketing Stagiaire
Meer informatie | wauw.nl/blog/de-effecten-van-covid-19-en-hoe-moet-je-hierop-reageren
« terug